SED / SENDŽEM, ZEM / GEB

     Slovo „sedieť“ po kemeticky povieme SENDŽEM a tieto slovo je ďalším významom ako „odpočinok“ čiže „relaxácia“.

Vzhľadom je káčerovi veľmi blízka kačka, ktorá je stelesnením boha zeme GEB a je dokonalou predstaviteľkou kategórie operencov. Kačka zvykne vyjadrovať ideu „byť dobre vybavený; vlastniť všetko potrebné“, symbolizuje však aj deštrukciu (rozvrate).

Jedna z najznámejších cvičebných jogických póz v sede, ktorú častejšie vidíme v kemetickej telesnej kultúre. Kemetický boh zeme GEB a bohyňa neba NUT predstavujú jogické pózy v procese ich oddelení. Výsledok ich oddelenia vytvára "Zem a Nebo", t.j. stvorenie. Stvorenie sa skladá zo zmesi dvoch základných princípov tzv. "Dvojica protikladov", tiež známe princípy ako Ying a Yang v taoistickom systéme.

Ako sa pri cvičení „póza v stoji“ rozvíja nový vzťah medzi bosými nohami a zemou, tak sa „póza v sede“ vyvíja aj vzťah medzi bedrami, panvovými kĺbmi a driekovou chrbticou k zemi, kedy nesú celú váhu tela pri pozíciách v sede. Poloha v sede má upokojujúci účinok. Odstraňuje únavu, osviežuje mozog a utišuje nervy. Upravuje krvný tlak a pomáha pri rekonvalescencii. Podporuje zdravý spánok. Možno ich rozdeliť do dvoch skupín: vzpriamená poloha, v ktorej sa nohy ohýbajú do rôznych póz; predklon, pri ktorom sa trup skláňa k nohám.

     Boh Zemesama Zem, Otec bohov. Zem si Kemeťania zosobnili už v pradávnych časoch v bohu, ktorého nazvali tak, ako nazývali vo svojej reči Zem, t.j. GEB. Pôvodne ho považovali dokonca za praboha, ktorý splodil s bohyňou neba NUT boha Slnka RA, a potom aj ostatných bohov, a bol ich najvyšším vládcom. Podľa kemetického chápania zosobňoval GEB Zem takpovediac v jej materiálnej podobe: ako obrovský kotúč, ktorý pláva na vesmírnych vodách boha NUNa, i ako pôdu, ktorá poskytuje živým každodennú potravu a mŕtvym večný odpočinok. Nebol však bohom jej plodivej sily, ktorá dávala vyrastať stromom a rastlinám, ani jej vnútorného bohatstva, ktorého sa ľudia zmocňovali baníctvom (na to mali Kemeťania iných špeciálnych bohov). Napriek tomu sa tešil úcte všetkých ľudí. Bol predsa podmienkou ich existencie, prijímal do svojich útrob zrno a korene toho, čo zasadili, prijímal a chránil telá zomretých. Osobitne si ho vážili ako ochrancu pred hadmi a škorpiónmi, čo sa skrývali v zemi, a ako vynálezcu rozličných zaklínadiel proti ich poštípaniu, ktoré prezradil prostredníctvom kňazov aj ľudom.

 

Vysvetlivky: Text zelenou farbou je v kemetickom (staroegyptskom) jazyku, červenou farbou v sanskritskom jazyku a žltou farbou v našom jazyku z prekladu sanskritského jazyka. Obrázky SEMAických póz sú jednotlivé, necvičí sa podľa týchto postupov. Ak máte záujem o pravidelnom cvíčení s presnými postupmi, kontaktujte kliknutím na papyrus.

Štítky

Neboli nájdené žiadne štítky.

PLUH
HEB
HALASANA
PLUH
KOTÚČ
ITEN
CHAKRASANA
KOLESO
PREDKLON V SEDE
KENEB SENDŽEM
PASCHIMOTTANASANA
ZEM
GEB
ARDHA MATSYENDRASANA
SKRÚTENIE CHRBTICE
ŠKORPIÓN
SELKET
 
KOBRA
UADŽET
BHUDJANGASANA
PISÁR
SEŠ
VAJRASANA
DIAMANTOVÝ SED
PISÁR S DUCHOM
SEŠ KA
 
PISÁR S OBJATÍM
SEŠ SECHEN
 
SFINGA, LEV
ŠESEPU, HEREMACHET
SALAMBA BHUJANGASANA
SFINGA
KROKODÍL
SEBEK
 
KROKODÍL S DUCHOM
SEBEK KA
 
KROKODÍL S
ROVNOVÁHOU OTOČENOU
SEBEK MAAT PECHER
 
OBRÁTENIE HLAVY
SECHED CHER
SALAMBA SIRSASANA
STOJ NA HLAVE
(TROJNOŽKA)
SKARAB
CHEPER
 
POŽEHNANIE
HERU
 
MIER
HETEP
 
OSVIETENIE
NEHAST