„Semeno – Myseľ, ktorú si udržiavam v sebe. Koreň – Sila, ktorú dosiahnem od seba.

Rozkvet – Znovuzrodenie, akoby som sa práve narodil.“ - Dallo (joga ako lotos)

     Slovo lotos je gréckeho pôvodu, po kemeticky povieme SEŠEN a spravidla sa mu vravelo NEFER čiže "nádherný". Lotos symbolizuje prebudeného človeka. Lotos, ktorý človeku vyrastie z hlavy a jeho otvorený kvet je pokiaľ nad hlavou, v mieste, kde sa nachádza siedma čakra. Jogická póza "Lotosový sed" SEŠEN je účinné a pohodlné sedenie.

Pre mnohých ľudí v pretechnizovanom svete je sedenie (alebo skôr hrbenie sa) na kúsku nábytku pozícia, v ktorej trávia väčšinu svojich bdelých hodín. Čím sú topánky chodidlám, tým sú stoličky, sedačky v aute a gauče panvovým kĺbom a driekovej chrbtici. V Afrike sa aj dobre zaopatrené rodiny vyhýbajú používaniu nábytku vo svojich domovoch - radšej sedia, jedia a niekedy dokonca aj spia na zemi. Tak ako sa pri cvíčení póza v stoji rozvíja nový vzťah medzi bosými nohami a zemou, tak sa vyvíja aj vzťah medzi bedrami, panvovými kĺbmi a driekovou chrbticou k zemi, kedy nesú celú váhu tela pri pozíciach v sede.

Zaujímavá súvislosť: Známa indická sediaca póza „Padmasana“ (obrázok dole) úplne odlíši od kemetickej pózy ale tento symbol „stvorenia“ z oboch krajín je rovnaký a má rovnakú vlastnosť filozofie.

     SEMA podľa tohto obrázku sa posunkuje: ruky držíme vo výške hrude a priložíme k sebe,spodná časť dlaní sa dotýka, prsty smerujú nahor a končeky prstov oboch rúk sa dotýkajú “vytvorili sme lotosový puk”. Prsty roztiahneme “roztvoríme lotosový kvet” a spojíme špičky oboch malíčkov a špičky oboch palcov. Lotos je symbolom čistoty. Uvoľňuje nazbierané napätie v tele. Drží naše srdce čisté a otvorené bezpodmienečnej láske. Otvára nás Slnku a Stvoreniu.

SYMBOL LOTOSU

     Lotos je typický tantrický symbol kemetického kvetu, pretože znamená podstatu prírody, stvorenia, rovnako ako podstatu Božského Ja. Vodorovná čiara v spodnej časti symbolu znamená prvotný oceán. Lotos pochádza z prastarého mora, a to samo o sebe predstavuje samotné stvorenie. To znamená, že lotos je rozšíreny prastarými vodami, a je sám o sebe orgánom Božského Ja, Boha v podobe RA-ATUM. Preto lotos metaforicky týka tantrickej myšlienke, že Stvorenie je samo súčasťou Božstva a že Boh sa prejavuje ako stvorenie. To znamená, že základná ne-dualita sa prejavuje v jednom jednoduchom a výstižnom obraze. Filozofia rozširuje naše vedomie z presvedčenia, že Stvorenie a Stvoriteľ sú samostatné subjekty k tomu, že spojenie a prekonávanie priepasti pochopia základnú jednotu všetkých.

     Pre porovnanie je prijatá na ďalšiu úroveň, keď korelácia medzi lotosmi Kemeta a Indie sú preskúmané podrobnejšie. Po prvé, v oboch mytológiách lotos symbolizuje číslo 1000 (potrubie), hovoríme CHA. Vzhľadom k tomu, že lotos sa otvára a otáča smerom k svetlu slnka, to je prirodzený symbol ako Neterianizmu a Hinduizmu otáčanie na svetle Božieho Ducha. Ďalej lotos symbolizuje v oboch mytológiách, ako to rastie v bahnitých vodách, ale zostáva nedotknutú vodu vďaka špeciálnemu náteru. Takže aj duchovný ašpirant musí zostať oddelený od sveta, aj keď naďalej žije a pracuje v ňom, zatiaľ čo v rovnakej dobe odvracia od sveta a smerom k božstvu. V oboch mytológiou je symbol používaný reprezentovať vytvorenie samotného, ktoré vystupuje z temných, neusporiadaných vodách prastarého potenciálu s cieľom vytvoriť poriadok a pravdu a robiť cestu pre život. Lotos tiež symbolizuje slávnu vôňu Božského Ja, rovnako ako stav duchovného osvietenia. To znamená, že symbol, ktorý bol prvýkrát použitý v starovekom Kemete, bol prijatý v Indii a keď sa názov zmení z SEŠEN (kemetický zdroj pre anglického názvu "Susan“) Padma (Hind) jej symbolika, číslo, mýtus a používanie zostalo rovnaké.

     Boh HERU-NEFERTEM sa znázorňuje ako archetypálny ideál duchovného majstrovstva a absolútneho vedomia. On sedí na lotose ako jeho pán, ukazujúci na ústach ako regulátor cez slovný zvuk. NEFERTEM znamená "krásne dokončovanie" znamenajúce absolútny celok, plnosť a všeobecnosť.

Je tu ešte jeden dôležité tantrické učenie o lotose. Voňajúci lotos znamená otvorenie sa na vedomie Stvoriteľa. Vedecké experimenty ukázali, že staroveký kemetický lotos má vplyv na moderné byliny napríklad Ginko biloba či liek Viagra.

 

     Rastlina lotos ma zaujíma a považujem ju za najkrajší a najobľúbenejší kvet. Lotos je prvou rastlinou, ktorá vyrástla na Zemi. Lotosový kvet svoje zatvorené lupienky ráno otvára, stáva sa bohom NEFERTEM symbolom vychádzajúceho Slnka a napokon Synom Slnka RA. To potvrdzuje aj skutočnosť, že lotos svoje kvety pri západe Slnka zatvára a pri východe Slnka otvára. NEFERTEM je boh vône a svetla, "Pán parfumov", uctievaný v lotosovom kvete. Vyrástol vraj z lotosu, čo bolo aj na kemetického boha dosť nezvyčajné, a tak mu časom pridelili normálnych božských rodičov. V prvom hlavnom meste zjednoteného Kemeta Menefera (Memfise) ho vyhlásili za syna najvyššieho boha PTAHa a jeho manželky SECHMET; tvorili tam s nimi Trojicu bohov. Na vône si Kemeťania vždy potrpeli a privoniavanie k lotosovému kvetu, ktoré zobrazovali na nespočetných maľbách a reliéfoch, patrilo medzi ich vrcholné pôžitky.

Ako boh vône dostal sa NEFERTEM do blízkeho vzťahu predovšetkým k bohu Slnka RA; už v Textoch pyramíd zo Starej ríše sa volá „Lotosový kvet pri RAovom nose“. Keďže lotos je vodná rastlina, dostal sa NEFERTEM do rovnako blízkeho vzťahu aj k bohu pravodstva NUNovi: bol Veľkým lotosovým kvetom, ktorý sa vynoril z NUNa, keď vznikol svet. No a pretože sa súčasne s jeho vystúpením na hladinu NUNovho pravodstva objavilo svetlo, stal sa NEFERTEM aj bohom prinášajúcim svetlo, čiže Svetlonosom a Jasným bohom svetlom. Z pôvodne jednoduchého boha vône sa NEFERTEM postupne vyvinul na boha s množstvom významných funkcií. Vôňa zaháňa zápach a voňavé balzamovacie masti zaháňali podľa kemetických predstáv sily, čo pôsobili skazu mŕtveho tela; stal sa teda ochrancom mŕtvych.